Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
LOGO
Mobil menu

SFO Værdigrundlag

SFO 

Respekt - Humor - Trivsel 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

Respekt 

Vi ser respekt, som er en positiv følelse vi  møder hinanden med, uanset om vi har tæt relation eller ej,

i forventningen om vi vil hinanden noget godt. 

 

Respekt er vigtig fordi:

•Det skaber rammerne for gode og hensynsfulde  relationer. 

•Det fremmer deltagelsen i  vores fællesskaber.                                             

•Det anerkender vores forskellige kompetencer og potentialer. 

•Det understøtter den enkeltes selvværd. 

 

Respekt arbejder  vi således med:

  • at vi udviser  ansvarlighed for andre mennesker.  

  • at vi taler ordentligt til og om hinanden 

  • at vi passer på de ting, vi omgiver os med. 

  • At vi overholder regler og aftaler 

  • At her hjælper vi hinanden. 

  • At børnene  gør det de bliver bedt om.  (Vi ved, hvad de har behov for, de ved, hvad de har lyst til) 

 

Humor

Humor skal reflektere eller imiterer virkeligheden i en udstrækning, som barnet  kan identificerer sig med. 

 

Humor er vigtig fordi: 

  • Det vækker  følelse af morskab og glæde. 

  • Det vækker hjernen. 

  • Det  gøre mennesker nysgerrige.  

  • Det er et vigtigt værktøj til at danne relationer med. 

 

Humor bruger vi til: 

  • At udtrykke venlighed og sympati.  

  • At skabe nærhed, jubel eller eftertænksomhed. 

  • At skabe sociale sammenhold 

  • At forstyrre  barnet,  i håb om vi bringer nysgerrigheden i spil, så der reflekteres. 

 

 

Trivsel

Trivsel bygger på ligeværd, tryghed og anerkendelse og giver inspiration og mulighed

for det enkelte barn til – i samvær og samspil med andre – at udvikle sig personligt, socialt og kulturelt. 

 

Trivsel er vigtig fordi: 

  • det styrker barnet til at udvikle sig til et livsduelige menneske. 

  • det udløser glæde, tillid og tryghed 

  • det skaber balance mellem krop og sind. 

 

Ved trivsel forstår vi, at barnet: 

• føler medansvar for egen situation 

• oplever sig selv som en del af et fællesskab og føler medansvar for fællesskabet 

• oplever sig anerkendt, respekteret og værdsat 

• oplever at have indflydelse på egen situation 

• oplever at det kan